misverstanden rond hoogbegaafdheid
Nee, een hoogbegaafd kind wordt niet geboren met een schaakbord en een instrument in zijn handen! En nee, het zijn ook niet allemaal wandelende zakrekenmachientjes.
Rond hoogbegaafdheid bestaan jammer genoeg nog steeds heel wat vastgeroeste misvattingen. Dat is vaak ook de reden waarom mensen en buitenstaanders de commotie en gevoeligheden rond dit onderwerp niet zo goed kunnen plaatsen.
Er zijn zoveel verschillende types van hoogbegaafde kinderen wat de herkenning ook zo moeilijk en complex maakt. Soms is het de perfect aangepaste, voorname leerling in de klas die eenmaal thuis volledig ontploft, soms is het de belhamel die de klas op stelten zet uit verveling, soms is het de eenzame kleuter die enkel in de poppenhoek wilt spelen en alle uitdaging uit de weg gaat,…
Herkenning en begeleiding van deze kinderen is belangrijk zodat zij ook zo snel mogelijk begrijpen waarom zij zich vaak zo anders voelen. Hoogbegaafde kinderen hebben nood aan uitdaging en leren vaak het beste bij top-down onderwijs.
Misschien herkent u uw kind hierin en heeft u behoefte aan tips, handvaten of ondersteuning en begeleiding voor thuis of op school.